תאורה מעוצבת לחדר השינה – איך בוחרים נכון?

גופי תאורה מעוצבים הפכו למצרך מאד פופולרי בשנים האחרונות, וזאת מכיוון שעם התקדמות הטכנולוגיה והמודעות לכוח העיצובי של גופי התאורה, ניתן למצוא היום מגוון רחב מאד של גופי תאורה, אשר מאפשרים לשדרג את חלל הבית בצורה משמעותית ובעלות יחסית נמוכה. 

לעתים, תופתעו לגלות עד כמה ניתן לשנות ולרענן חלל מסוים רק ע"י הוספת גוף תאורה אחד או מספר גופי תאורה אשר נבחרו בקפידה ומוקמו בצורה נכונה. ואפילו יותר מכך, בעזרת משחק ובחירה נכונה של גוון האור (מה שנהוג למדוד ביחידות של קלווין KELVIN), ניתן גם לשנות את האווירה בחדר. כך למשל ע"י שימוש בנורות פחם או בנורות לד דמויות פחם, המפיצות אור צהבהב באזור של 2700  קלווין, ניתן ליצור אוירה חמה, מרגיעה ורומנטית.

במאמר זה, ריכזתי מספר טיפים וחוקי עיצוב אשר יעזרו לכם בבחירת תאורה לחדר השינה בצורה נכונה:

התאורה בחדר השינה אמורה לשרת בדרך כלל שתי פונקציות עיקריות: קריאה ואת שאר הפעילויות ורצוי שגם נראה ונרגיש טוב במהלכם. ישנם מספר אופציות – מנורות שידה, נורות צד תלויות, צמודי קיר, מנורה תלויה מרכזית, ומנורות עמוד. ניתן לבחור להשתמש בחלקם או בכולם לפי מידת הצורך. בדרך כלל, מומלץ שתהיה מנורת שידה אחת לאדם, במידה ומדובר במיטה זוגית, מומלץ לשים שתי מנורות שידה, אלו גם ייתנו איזון טוב יותר לחדר מבחינת הפרופורציות והאיזון.

חדר שינה

 

חשוב לבחור נורות שידה בגובה מתאים, בד"כ רצוי שהנורה של מנורת השידה תהיה בגובה של 5 -10 ס"מ מעל הראש שלכם בזמן הקריאה כך שלא תסתנוורו. בחרו את מנורת השידה תוך התחשבות בגובה השידה, וצורת הישיבה הנוחה לכם בעת הקריאה.

אהילים – אחת הקטגוריות הנפוצות למנורות שידה אלו מנורות השידה עם אהילים. האהילים מגיעים במגוון רחב של צורות, צבעים, גדלים וטקסטורות כך שניתן להתאים אהיל די בקלות כמעט לכל סגנון עיצובי נדרש. ואהילים הם דרך נהדרת להוסיף קצת צבע לחדר. היתרון הגדול של האהיל הוא בריכוך של האור שמפיצה הנורה כך שגם שימוש בנורות בהירות יחסית מתקבל טוב. אם בכל זאת רצית אור בהיר יחסית רצוי לבחור אהיל בצבע לבן, שמנת או צבע בהיר אחר.

מהו הגודל המומלץ למנורת השידה? כן, כשמגיעים לבחירת נורת השידה, נושא הפרופורציות לא פחות חשוב, כלל אצבע פשוט יחסית הוא שגודל מנורת השידה יהיה בסביבות שליש ולא יותר מחצי מגודל השידה עצמה, בחלק הרחב של המנורה – בד"כ הבסיס של האהיל. כך, יישאר לכם גם מספיק מקום לדברים נוספים שתרצו לשים על השידה. אגב, כלל עיצובי בסיסי נוסף ונחמד בהקשר לפרופורציות של הריהוט בחדר השינה, הוא היחס שבין השידה ורוחב המזרן – גודל השידה יהיה בין שליש ולא יותר משני שלישים מגודל המזרן של המיטה. 

במקום מנורות שידה או בנוסף, ניתן גם להתקין מנורות תלויות בצידי המיטה או להשתמש בגופי תאורה צמודי קיר, יש גם כאלו עם זרוע מתכווננת. פתרון כזה, בהרבה מקרים יהיה יותר נוח פונקציונלית מבחינת נוחות הקריאה ובהרבה מקרים גם יכול לשדרג את החדר מבחינת העיצוב.

גוון האור של מנורת השידה או המנורות התלויות לצד המיטה, צריך להיות רך ומומלץ להשתמש בנורה בעלת גוון חם (סביבות 2700 קלווין) על מנת לייצר אוירה נעימה ורגועה לקראת השינה. נורות בגווני חום של מעל 3500 קלווין לא מומלצות בחדר השינה עקב אורכי הגל הכחולים אשר להם יכולה להיות השפעה פיזית על רמת העוררות שלנו. יחד עם זאת, יש לוודא שעוצמת ההארה מספקת גם לקריאה. אגב, פתרון מצוין למשחק שבין קריאה ואוירה, הוא לבחור גוף תאורה עם יכולת עמעום (דימר) שמאפשר לשנות את עוצמת התאורה לפי הצורך. 

תרשים טמפרטורת אור

מנורת התקרה המרכזית, בדרך כלל משלימה את הנדרש למשל כשמתלבשים או מתאפרים אך תמיד ניתן גם להוסיף מנורה עומדת ייעודית לצורך כך. היום ניתן למצוא ולהוסיף יחסית בקלות גם תאורה משלימה לשידת האיפור, לעתים תאורה כזאת מגיעה כבר כחלק אינטגרלי מהמראה. כאשר מתאפרים רצוי להשתמש בגוון אור בהיר מספיק (מעל 4800 קלווין), כזה שידמה תאורת אור יום. 

אגב, ולמי שמתעניין ארחיב על כך במאמר נפרד, מעבר לפרמטר של גוון האור, וכחלק מתוצרי המהפכה השקטה של השנים האחרונות – מהפכת הלדים (LED), קיים היום גם מדד שנקרא CRI  (ראשי תיבות של: Color Rendering Index) והיום, גם פרמטר זה מופיע על אריזות נורות הלד (רובם, האיכותיות יותר), ואשר מטרתו לקבוע – עד כמה הצבעים נראים אמיתיים מתחת לאור הנורה. ציון של 100 במדד ה CRI מציין שהצבעים נראים כמו שהם – באופן טבעי, כמו שניתן לראות אותם בחוץ, באור יום. אגב, ולידיעה, נורות הליבון הסטנדרטיות שהשתמשנו בהם כולנו עד לפני מספר שנים (נורות ה- 100 וואט, 70 וואט וכו'), הינם בעלות ציון של 100 במדד ה CRI .

מבחינה עיצובית, רצוי להתאים את הצבעים והסגנון לאופי העיצובי הכללי של החדר ולפי הטעם, כך למשל, לחדר שמעוצב בצורה כפרית נוכל למצוא גופי תאורה בסגנון כפרי תואם. ולמי שמתקשה בבחירה, בהתאמת לסגנון או בשילוב הצבעים, תמיד אפשר להיעזר בשירות של מעצבי פנים או מלבישי בתים, יש הרבה מעצבי פנים מעולים ושווה להיפגש ולראות עבודות שלהם על מנת לקבל רעיונות והשראה וגם להתרשם מהסגנון, המקצועיות וכמובן לוודא שיש כימיה טובה ביניכם.  

לסיכום, תאורה לחדר השינה צריכה להיות פונקציונלית ומגוון האפשריות והמבחר מאפשר לשלב לא רק את הצד הפונקציונלי אלא גם להתאים ואף לשדרג את החדר מבחינה עיצובית. חישבו על הצרכים מראש, קחו לכם זמן לתכנן, לחפש ולהתאים את גופי התאורה מבחינה מיטבית. ישנם מספר כללים ופרטים ששווה להתייחס אליהם בתהליך התכנון והקניה אבל בסופו של דבר, החשוב ביותר הוא שתאהבו ותהנו מהתוצאה הסופית גם אם נדרש לחרוג מאחד או יותר מהכללים.

אריאל נתנסון – גופי תאורה מיוחדים www.ch-lamps.co.il

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

פוסטים נוספים שיכולים לעניין אותך

מומחה בתחום?

רוצים להשאר מעודכנים?

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו – מבטיחים לשלוח רק מידע חיוני

כל הזכויות שמורות לביז-נדלן © 2018 | תקנון האתר

מקבוצת

logo_new01mobile